top of page

טיפול במוזיקה ופסיכותרפיה קיומית


מה הן ארבע הדאגות הנפשיות המלוות את האדם הבוגר, וכיצד טיפול במוזיקה יכול לעזור?

הפסיכולוג ארווין יאלום בספרו "פסיכותרפיה אקזסטנציאלית" מונה ארבע דאגות המלוות את האדם הבוגר ומשפיעות מאד על תחושת הזרימה והאושר או העדרו בחיים. הדאגות הן-

* הפחד מן המוות

* הפחד מהבדידות

* הפחד מהחופש

* הפחד מחוסר משמעות

ארבעת הדאגות הללו קיימות במוזיקה ובאומנות כולה, ולמעשה הן מאכלסות את רובה. משוררים ופזמונאים כתבו על אהבה ובדידות, על חופש ועל חיפוש אחר פשר.

מלחינים עטפו את המילים במנגינה הגורמת להן להינעץ ישר אל תוך הלב.

לפי יאלום, ככל שהפחדים מודעים יותר כך הם מפחידים פחות. אלא שלא תמיד פשוט להכיל את הפחד.

כשאנחנו מאזינים למוזיקה ומצטרפים אליה בשירה, נעשה תהליך של קירוב הלא מודע למודע, ומתרחשת אפשרות לריפוי. כפי שכותב ארקדי דוכין:

"מצורך עז לחיות, מהפחד לא להפגע, באה המוזיקה"

בחיבור מרגש בין שני אמנים החיים באופן שונה זה מזה- אביתר בנאי ואביב גפן, עולה הפחד הקיומי מהחופש ומהבדידות. כשאנחנו שרים איתם אנחנו כבר פחות בודדים. אם מישהו מלווה את שירתנו בפריטת גיטרה, הרי שנעשה כבר ריפוי של ממש.

"להסתובב זה לא אומר להיות חופשי יש שמים מעליי יש בתוכי שמים מוכן הכל לא מפחד עד שארגיש יש שמים בתוכי יש בתוכי שמים מעליי "

מכל האומנויות, המוזיקה היא הזמינה לנו ביותר. מלווה את חיינו באופן יומיומי מילדותנו המוקדמת ועד היום, מאכסנת עבורנו מחשבות רגשות וזכרונות.

"כי שירי הוא בת קול ברוח, מכתבי השלוח" כותב שלום חנוך. הביצוע המרגש מזכיר לנו עד כמה המוזיקה היא כרטיס הכניסה שלנו אל הנפש.

נסו לעשות תרגיל: חשבו על אחד הדברים המציקים לכם בחייכם, עצמו את העיניים, ונסו לשים לב- איזה שיר עולה בדעתכם כרגע? כעת שימו את השיר ביוטיוב, הקשיבו, שירו ביחד איתו. חלק מהתשובה לקושי נמצאת בתוך השיר

רוצים לעשות זאת בליווי מקצועי ובאופן עקבי? מאמינים במוזיקה ובכוחה לחולל שינוי? אתם מוזמנים לטיפול בעזרת מוזיקה במרכז סולמות

"וזה יקרה, אתה מבין, הידים הקמוצות יפתחו, והלב השומר לא להפגע יפעם בקצב רגיל, זה יבוא כמו שהטבע רגיל, להיות שלם עם עצמו"

עידן רייכל


Featured Posts
בקרוב יהיו כאן פוסטים ששווה לחכות להם!
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page