top of page

טיפול רגשי לילדים- מדוע חשוב לשחק במשחקי קופסא בבית?


אנחנו חיים בעידן טכנולוגי. ילדים רבים מעדיפים את משחקי המסך לסוגיהם על פני מגרש המשחקים המסורתי. משחקי המסך מעניקים לילד חוויה של תחרות עתירת דמיון ואקשן. עבור ההורים משחקי המסך מאפשרים שעות רבות של שקט ושלווה בבית.

ובכל זאת כדאי לזכור דווקא בתקופה זו את ערכם הרב של משחקי הקופסא. אילו הם המשחקים העשויים פלסטיק או קרטון, מכילים כרטיסים או לוח, קוביה ומספר שחקנים.

בין משחקי הקופסא הקלאסים ניתן למצוא דמקה ושחמט, טאקי, דאבל, סט, אבלון, סולמות וחבלים, רביעיות, מונופול, משחק הזיכרון משחקי קלפים - מלחמה, קארה קופה, ספיד ועוד.

מה הם הייתרונות של משחקי הקופסא ומדוע כדאי לשחק בהם בבית?

1. אינטלגנציה חברתית- המשחק מעודד את השחקנים להיות בקשר האחד עם השני, לנסות לנחש מהלכים ומחשבות של הזולת, לעזור או למנוע עזרה במודע. פיתוח יכולות אילו דרך המשחק תורם לבניית אינטלגנציה חברתית חיונית.

2. התמודדות עם כללים- היכולת לעמוד בכללים חשובה לשם יכולת תפקודית במסגרת לימודית או תעסוקתית. במשחק אין צורך במורה או במבוגר שיזכיר עד כמה חשובים הכללים והחוקים, הילדים עושים זאת בעצמם.

3. התמודדות עם ניצחון ועם הפסד- במשחק קופסא השחקן חייב להיות מסוגל להפסיד, וגם חייב להיות מסוגל לנצח. החיים הבוגרים יזמנו לילד שפע של התנסויות המבוססות על הצלחה או כישלון, ומשחקי הילדות מהווים אימון חשוב בנושא.

4. הנאה מלהיות ביחד- כל השחקנים במשחק הקופסא עוברים חוויה משותפת של הנאה. הדבר גורם לתחושת שייכות ובהמשך- לזכרונות נעימים מהשהות המשותפת.

5. ניתוב רגשות תחרותיים- כולנו חווים רגשות כמו קנאה, כעס, עלבון. משחק הקופסא מאפשר "לשחק" ברגשות אילו ולהפנות אותם לאפיק ספורטיבי וקליל, ובכך לעבד אותם ולהרחיקם מביטוי בפעולה.

6. למידה- משחקים רבים כמו רביעיות, משחק הזיכרון ועוד, מקנים לילדים ידיעות בתחומי עניין שונים. בנוסף כל המשחקים מלמדים את הילדים אסטרטגיות של תכנון מהלכים מראש וחשיבה על מצבים מורכבים.

בשל חשיבותם הרבה, משתמשים מטפלים רגשיים במשחקי קופסא ככלי טיפולי רב עוצמה. המטפל מתבונן ביכולת המשחקית של הילד ולומד מכך על עולמו הרגשי. דרך שכלול היכולת המשחקית, עוזר המטפל לילד לפתח את יכולותיו הרגשיות.

הנה מספר דוגמאות מחדר הטיפול הרגשי

  • רוני אהב לשחק בטאקי, אולם תמיד ניסה לרמות בשלל דרכים. הפחד מכישלון ומהפסד הניע אותו. בפגישותינו הראשונות הנחתי לו לנצח, אולם בהדרגה התחלתי לנצח בעצמי ולעזור לו להתמודד עם הכאב ועם הפחדים שבהפסד. התהליך אפשר לרוני התקדמות גדולה בלימודיו וביכולתו לשאת מצבי לחץ בבית ובבית הספר.

  • אנה סירבה לשחק במשחקי הקופסא שכן הם "שיעממו אותה". היא העדיפה משחקים יצירתיים בהם יכלה להביע בחופשיות פנטזיות ומאווים. במהלך הטיפול למדה לשחק דמקה וקלפי מלחמה, ובהדרגתיות השתפרו יכולותיה לשאת מצבים חברתיים שאינם בשליטתה ולהתמודד עם כללים, מה שהביא לשיפור ביכולותיה החברתיות.

  • מאי ועומר היו שני אחים שלא הפסיקו לריב, כל נושא היה עבורם עילה לתחרות. בהדרכת הורים התבקשו הוריהם לעודד אותם לשחק במשחקי קופסא. הרבה מהאגרסיביות הופנתה למשחק, מה שאפשר להם גם זמני איכות של שיח משותף חסר מריבות.

נסו להזכר מה היו משחקי הקופסא האהובים עליכם כילדים, רכשו אותם עבור ילדיכם והעניקו להם את החוויה ואת המשמעות שבמשחק חברתי משותף.


Featured Posts
בקרוב יהיו כאן פוסטים ששווה לחכות להם!
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page