החופש הגדול- מחשבות ואתגרים
בימים אילו של תחילת אוגוסט נמצאת חופשת הקיץ בעיצומה. בכל שנה אנו מופתעים מחדש כיצד מערכת החינוך אשר בימים כתיקונם מעלה על נס את חשיבות השיגרה, השמירה וההשכלה- מאפשרת ואף תובעת הפסקה כה גדולה ממערך הלמידה השגרתי.
ואכן שורשיו של החופש הגדול נטועים אי שם בהיסטוריה החקלאית, ומטרתו הראשונית הייתה לאפשר לילדים ולבני נוער לעזור למשפחותיהם בעבודת הקציר. סיבה נוספת לחופשת הקיץ הייתה קשורה בתנאי מזג האוויר הקיצוניים שהיו אף מסוכנים בתקופת הטרום מזגן. הדאגה למשפחה, לפרנסה ולילדים עצמם היא שהכתיבה את מועד ואת משך החופשה.

אולם בימינו, כאשר הילדים לא נתבעים לעבוד וכאשר המזגן משאיר אותם בבית- הפך החופש הגדול לאתגר שבמרכזו עומדת התמודדות עם חוסר מעש ועם שיעמום. הילדים הרגילים להיות מוחזקים כל השנה על ידי מבוגרים, מוצאים את עצמם לבד, כאשר הוריהם בעבודה ומוריהם בחופשה. הבטלה הממושכת משפיעה על תחושת הערך העצמי ומורידה אותו.
מענה זמין ומהיר לתחושות השיעמום והבטלה הוא המסכים. סדרות טלויזיה וסרטים ארוכים, משחקים ורשתות חברתיות הופכים להיות מרכז עולמם של הילדים ושל המתבגרים. החברה כולה כבר חשה בנזק המצטבר של הפקעת התפתחות התקשורת החברתית, הידע והלמידה, האתגרים והספורט- מידי המציאות, והפקדתם בידי יוצרי סדרות ומשחקי המסך, שמטרתם היא בדרך כלל רווחית.
יש צורך לדרוש פיתרון של קבע ממערכת החינוך, אולם בינתיים- על כל הורה ועל החברה כולה לייצר פתרונות זמניים.

Comments