טיפול באומנות
בינה וינטר
טיפול באומנות מאפשר לילד או למתבגר מרחב בו הוא יכול להתמודד עם קשיים רגשיים באמצעות הבעה ויצירה. הטיפול מגייס את הילד או המתבגר במלואו, בהיבטים יצירתיים, רגשיים, תחושתיים, קוגניטיביים, גופניים ומוטוריים. התהליך המשותף לילד ולמטפל הינו הדרגתי ובונה אמון, על מנת להפוך את מרחב הטיפול למקום בו ניתן להציף התמודדויות וקשיים תוך כדי יצירה או תוך כדי דיבור ומשחק
הילד או המתבגר בוחר את הדרך הנכונה לו לבטא את עולמו הפנימי. החלק האומנותי מרחיב את יכולת הביטוי, מעניק מרחב נוסף לבניית קשר, מארגן ומאתגר חשיבה . בחדר האמנות יש מגוון רחב של חומרים וגישה לטכניקות עבודה שונות המותאמות לצרכי המטופל
הילד או המתבגר לומד באמצעות היצירה כיצד להביע ולהתמודד עם תחושות שהוא אינו יודע לעבד לבד. תפקידו של המטפל הוא לעזור למטופל להכיר בתחושות ובתכנים שעולים במהלך הטיפול. באמצעות הטיפול באומנות מתחזק הדימוי העצמי, משתפרת היכולת לנהל קשר והמטופל לומד כיצד למקם את החוויות בתוכו, באופן שיקדם אותו בחיי היומיום
למי מתאים טיפול באומנות
הטיפול באומנות מיועד לילדים ונוער אשר מתמודדים עם קשיים התפתחותיים, קשיים חברתיים, קשיים רגשיים, ADHD, PDD , בעיות התנהגות.
הטיפול באמנות מתאים לכל אדם המגלה נכונות להתנסות בחומרי אמנות ללא קשר לכשרון אומנותי או ניסיון קודם בתחום
הטיפול מותאם על פי גילו ומצבו ההתפתחותי של המטופל. לילדים בגילאי 3-5 הטיפול יכול לתרום בהתמודדות עם בעיות התפתחותיות שאופייניות לגיל הצעיר כגון: בעיות גמילה, חרדות, בעיות שינה והסתגלות למסגרת. נמצא כי ילדים בגיל זה זקוקים למגע אינטנסיבי עם חומרים במרקמים שונים, כפי שהטיפול באומנות מאפשר
לעיתים בעיות רגשיות מתלוות לבעיות התפתחותיות או תפקודיות (מוטוריקה גסה או עדינה, בעיות שפה, בעיות תקשורת, ליקויי למידה, הפרעת קשב וריכוז). טיפול באומנות יכול להוות טיפול ריגשי משלים לטיפול על רקע התפתחותי כמו טיפול ע"י קלינאי תקשורת, ריפוי בעיסוק או פיזיותרפיה
טיפול דיאדי בעזרת אומנות
דיאדה=זוג(אם-ילד ואב-ילד)
הטיפול הדידי נועד לסייע בחיזוק ועיבוד הקשר בין ההורה לילד. במהלך הטיפול ההורה והילד מציגים דפוסי קשר אופייניים ומבטאים באינטראקציות תכנים המעסיקים אותם. המטפל מתבונן ומתייחס להתנהגויות ולמשמעויות על מנת לקדם את ההבנה של המשתתפים לגבי מוקדי הקושי ביניהם . המפגשים מזמנים מרחב משחקי משותף ,מרחב המזמן הנאה ויצירה תקשורת בלתי מילולית ושיח.
הטיפול מיועד בעיקר לילדים צעירים, ומתייחס ליחסים של הילד עם הוריו כמוקד להתערבות הטיפולית. ההבנה שלפיה הילד מפתח יחסים יחודיים עם כל אחד מהוריו כמו גם עם זוג ההורים, מובילה לשיתוף ממשי ופעיל של שני ההורים בתהליך הטיפולי. מפגשי הדיאדה נערכים אם-ילד אב –ילד לסרוגין ולאחר מכן מפגש עם ההורים הממוקדת בילד ,תוך התבוננות משותפת במה שהתרחש במפגש הדיאדי. נוכחות המטפל בדיאדות השונות מאפשר גישה
לנושאים מודעים ובלתי מודעים המעסיקים אותם במפגש מול הילד.
בינה וינטר- מטפלת באומנות