top of page

דיכאון עונתי


הימים התקצרו והלילות ארוכים, חורף בעולם ועננים אפורים מכהים את השמש גם בשעות היום. שירי הסתיו והחורף מספרים לנו על תוגה כזו מלנכולית, המתדפקת על שערי הלב ופותחת אותנו לחוויות שקטות, פנימיות. רבים מאיתנו נהנים מאווירת החורף, מההתכרבלות בשמיכות הפוך ומהמשקאות החמים, או מהיציאה החוצה- אל הרוח הקרה ואל טיפות הגשם המרעננות. אולם עבור חלק מאיתנו, תקופת החורף מזמינה דיכאונות של ממש. כאלו הפוגעים באיכות החיים, כלומר ביכולת שלנו לאהוב, לאכול, ליצור ולחוש משמעות

למה זה קורה? רוב המומחים מקשרים בין דיכאון עונתי לבין הירידה בכמות שעות האור הפוגעת בתפקוד התקין של השעון הביולוגי, מה שעלול להביא לירידה בסרוטונין- מוליך עצבי הידוע בהשפעתו על מצב הרוח, ובמלטונין - הורמון המשפיע על דפוסי השינה ועל מצב הרוח.

מזווית ראייה אחרת- חושך הוא סמל אוניברסלי לקושי, לעצב. ארכיטיפ בלשונו של הפסיכואנליטיקאי גוסטב יונג. כשהחושך גובר בטבע שסביבנו, אנו מתוודעים למחוזות החשוכים, האפלים בנפשנו. המפגש גורם לנו סבל, בכל שנה מחדש.

כך או כך, תסמיני הדיכאון העונתי שזכה לכינוי המקצועי- (SAD ( Seasonal Affective Disorder דומים מאד לתסמינים של כל דיכאון מז'ורי, אלא שהם חולפים כמעט מאליהם כשהקיץ חוזר.

טיפולים שונים מציעים לסובלים מדיכאון חורף להחשף יותר לאור. אחד הטיפולים מציע חשיפה מבוקרת לאור בעצמה מסויימת משך חצי שעה ביום. מחקרים הראו הקלה מיידית בזמן הטיפול, וחזרה של התסמינים מייד כשהטיפול נפסק. טיפול אחר מציע התערבות תרופתית מסוג הSSRI או SRMI- תרופות הקשורות בספיגת הסרטונין.

הטיפול הדינמי כתמיד מתייחס יותר להיבטים הרגשיים של הדיכאון. דיכאון עונתי הנגרם כאמור ממפגש בין ה"חושך הפנימי" המטאפורי לזה החיצוני הממשי , יכול להשתפר מאד כאשר מכירים בחושך הפנימי, בגורמיו ובמשמעותו עבורנו, וכאשר חווים חוויות מתקנות של הארה.

הפסיכואנליטיקאי היינץ קוהוט טבע את המונח "חסך נרקסיסטי" כחסך באחד מה"חומרים הנפשיים" המזינים את התפתחות העצמי. חסך נרקסיסטי יכול להיות קשור בהעדר של מבט מאשר ומקבל של ההורה, בחסך של קבלה או אהבה. החסכים הללו, פצעים כואבים בתוך הנפש, עשוים לשוב ולבעור כאשר מתערערים תנאי החיים החיצוניים, למשל כאשר חסר לנו אור שמש.

הטיפול הדינמי בדיכאון עונתי רואה במשבר הזדמנות לגעת בחומרים הנפשיים החשוכים, נגיעה מרפאת, המציפה באור שמש נעים ומבוקר- את האפלה הפנימית.

טיפול דינאמי המשלב מוזיקה עושה שימוש גם בחומרים מוזיקלים- בהאזנה, בנגינה, באילתור ובשירה, על מנת להוסיף אור.

הביצוע היפה של להקת ה"ווקה תקווה" בניצוחו של בן יפת לשיר "מזמור לילה" ממחיש יפה את האור והחושך הנלחמים ולבסוף נפגשים במנגינה.

Featured Posts
בקרוב יהיו כאן פוסטים ששווה לחכות להם!
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page